Webinars/events
E&M Consultants organiseert zo'n 4 keer per jaar een webinar over een actueel onderwerp. Ook organiseren we 1 keer per jaar een kennisevent.
Het doel van deze webinars en het kennisevent is het delen van kennis en het bevorderen van het uitwisselen van kennis tussen de deelnemende organisaties.
Aankomende webinars
Voorgaande webinars en events
Webinar actualiteiten voor financiën en de interne audit
Op donderdag 6 november 2025 organiseert E&M Consultants een actualiteitensessie voor gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en provincies op het snijvlak van planning & control en de verbijzonderde interne controle. Het webinar wordt gegeven door E&M'ers Gert Meuleman, Kees Dorgelo en Jeffrey Overweg. Interesse? Meld u aan!
Webinar rapportering en verantwoording van duurzaamheid bij decentrale overheden
Op donderdag 6 maart 2025 organiseert E&M Consultants een webinar over de rapportering en verantwoording van duurzaamheid bij decentrale overheden.
Het webinar wordt gegeven door E&M'ers Gert Meuleman en Jaap Tinholt samen met twee externe sprekers.
Interesse? Meld u aan!
Webinar ontwikkelingen en uitdagingen in de financiële functie van gemeenten, provincies en gemeenschappelijke regelingen
Op donderdag 28 november 2024 van 10.45 - 12.00 uur organiseren we een actualiteitensessie over de financiële functie van gemeenten, provincies en gemeenschappelijke regelingen.
Het webinar wordt gegeven door E&M'ers Benny Tuin, Jaap Tinholt, Hanno van der Poel en Gert Meuleman.
Zij hebben een mooi programma voor u samengesteld.
Interesse? Meld u aan!
Webinar ontwikkelingen rechtmatigheidsverantwoording en verbijzonderde interne controle 2024
Op donderdag 14 november 2024 van 10.45 - 12.00 uur organiseren we een webinar over ontwikkelingen rechtmatigheidsverantwoording (RMV) en verbijzonderde interne controle (VIC) 2024.
Het webinar wordt gegeven door E&M'ers
Christian Wolff, Gert van 't Hul en Gert Meuleman.
We hebben een mooi programma voor u samengesteld.
Interesse? Meld u aan!
Webinar duurzaamheidsverslaggeving
Op donderdag 27 juni 2024 van 11.00 - 12.00 uur organiseren we een webinar over CSRD (duurzaamheidsverslaggeving).
De invoering van CSRD vergt inspanning...
Hoe houd je het eenvoudig en pragmatisch?
Het webinar wordt gegeven door E&M'ers Dominic van Dieren en Peter Slager.
We hebben een mooi programma voor u samengesteld. Interesse? Meld u aan!
Aanmelden E&M Kennisevent
Vul onderstaand formulier in.
Hartelijk welkom op het E&M Kennisevent voor gemeenten, provincies en gemeenschappelijke regelingen. In deze bijeenkomst ligt de focus op interactie en het uitwisselen van kennis en ervaringen tussen vakgenoten.
Dit doen we aan de hand van een drietal actuele onderwerpen die de brede financiële functie raken. Dus voor iedereen is er een interessant onderwerp bij!
Deelnemers van het kennisevent kunnen bij hun aanmelding eigen onderwerpen aandragen die passen binnen de drie genoemde onderwerpen. Wij verwerken deze in de plenaire presentaties of de deelsessies.
Het programma van het kennisevent is als volgt:
13.00 – 13.30 uur: inloop
Wij verwelkomen u graag bij de Ecofactorij, een mooie centrale locatie vlakbij de snelweg A50 / A1 in Apeldoorn. De koffie staat klaar!
13.30 – 14.55 uur: Plenaire presentatie 3 onderwerpen
Een plenaire presentatie per onderwerp van 20-30 minuten afgesloten met stellingen en vragen op basis waarvan we verder praten en kennis uitwisselen in de deelsessies.
- De drie grootste Finance & Control uitdagingen van het lokaal middenbestuur in de komende jaren.
Sprekers: Mark de Vries en Jaap Tinholt - De meerjarenbegroting 2026-2029.
Sprekers: Hanno van der Poel en Gert Meuleman - De meerwaarde van een goede procesinrichting en procesbeheersing en de rol van de verbijzonderde interne controle hierin?
Sprekers: Arnold van Dijken en Jeffrey Overweg
14.55 – 15.15 uur pauze
Tijdens de pauze is er uiteraard koffie en thee met wat lekkers en gelegenheid voor ontmoeting.
15.15 – 16.00 uur: Deelsessies naar keuze
Deelsessie naar keuze:
- De drie grootste Finance & Control uitdagingen van het lokaal middenbestuur in de komende jaren.
Onder leiding van Jaap Tinholt, Mark de Vries en Benny Tuin - De meerjarenbegroting 2026-2029.
Onder leiding van Hanno van der Poel en Gert Meuleman - De meerwaarde van een goede procesinrichting en procesbeheersing en de rol van de verbijzonderde interne controle hierin? Actualiteiten en verdieping sociaal domein VIC.
Onder leiding van Jeffrey Overweg en Arnold van Dijken
16.00 – 16.15 uur: Plenaire afsluiting
We sluiten plenair af met een korte terugkoppeling uit de werkgroepen en de belangrijkste lessons learned.
16.15 – 17.00 uur: hapje en drankje
Tijd voor een hapje & drankje en ontmoeting!
Toelichting onderwerp 1:
De 3 grootste Finance & Control uitdagingen van gemeenten in de komende jaren
De uitdagingen van het lokaal middenbestuur in de komende jaren zijn groot bij een dalende Algemene Uitkering:
- Stijgende uitgaven WMO en Jeugd waarbij er een taakstelling vanuit het Rijk ligt om deze stijging te beheersen
- Beheersing projecten: bouwopgave, verduurzaming, vervanging en groot onderhoud openbare ruimte, investeringen in maatschappelijke accommodaties waaronder scholen, vluchtelingen- en Oekraïne opvang.
- Uitdagende arbeidsmarkt met veel wisselingen van personeel en inhuur. Hoe sturen we op onze personeelsbegroting en inhuur ook in relatie tot de opgaves die er zijn. Deze krapte raakt ook sterk de Finance & Control functie.
Met de centrale vraag: hoe ben je vanuit Finance & Control een goede business partner in deze vraagstukken en hoe geef je dit handen en voeten?
We behandelen o.a. de volgende onderwerpen:
- Welke mogelijkheden en onmogelijkheden zitten er in de beheersing van de kosten van het sociaal domein? Wat is de impact van beleid, welke sturingsvariabelen zijn er, wat is de impact van een proces op de beheersing. En hoe vul je je rol als business partner vanuit de diverse rollen binnen de Finance & Control functie goed in?
- Wat zijn de aandachtspunten in de planning en beheersing van de projecten en wat is de meerwaarde van de rol van een projectcontroller hierin?
- Hoe sturen we op onze personeelsbegroting en inhuur in relatie tot de uitdagende arbeidsmarkt. De krapte in de financiële functie is groot. Wat kunnen we doen om het werk in de financiële functie met minder mensen in te vullen? Hoe organiseren we ons werk slimmer?
Toelichting onderwerp 2:
De meerjarenbegroting 2026-2029
De kadernota’s zijn afgerond en de organisaties zijn gestart met het opstellen van de meerjarenbegroting 2026-2029 met de nodige uitdagingen hierin om de begroting sluitend te krijgen.
In dit deel staan we o.a. stil bij de volgende onderwerpen:
- Aandachtspunten begroting 2026-2029 vanuit BBV actualiteiten (uitspraken, notities)
- Sturen op structurele baten en lasten wordt steeds belangrijker wegens het structurele krappe perspectief. Hoe borg je dit goed in je P&C Cyclus?
- Wat zijn de aandachtspunten bij het financieel toezicht vanuit de provincie (o.a. in relatie tot de financiële uitdagingen van gemeenten)
- Ombuigingen. Na het vinden van ombuigingsmaatregelen en het maken van keuzes moeten de ombuigingen ook daadwerkelijk worden gerealiseerd. Hoe borg en effectueer je dit in de P&C Cyclus en zorg je ervoor dat de rollen en verantwoordelijkheden goed zijn belegd?
Toelichting onderwerp 3:
De meerwaarde van een goede procesinrichting en procesbeheersing en de rol van de verbijzonderde interne controle hierin?
We behandelen o.a. de volgende onderwerpen:
- Hoe gaan we om met aanbevelingen vanuit de verbijzonderde interne controle en accountantscontrole waarbij rekening wordt gehouden met de wensen en mogelijkheden vanuit de organisatie.
- Wat is de impact van de wijzigingen in de tolerantiegrenzen vanaf 2025 voor de verbijzonderde interne controle en de rechtmatigheidsverantwoording?
- Hoe zorgen we voor een goede procesinrichting en beheersing van het sociaal domein zodat beleid ook goed is vertaald in de werkprocessen.
- Risicoanalyse voor het sociaal domein inzake prestatielevering?